Julkinen liikenne
Julkinen liikenne kaupunkien ulkopuolella.
OnniBus.com Oy on vuoden 2012 alussa aloittanut linja-autoliikennöitsijä, joka toi Suomeen halpabussikonseptin.
Omistus on siirtynyt Suomen ulkopuolelle.
Muut suuret toimijat alalla, VR mukaan lukien vastasivat kilpailuun.
Toivottavasti olen väärässä!
Päivän uutisten (6.2.17) mukaan yhtiö sopeuttaa toimintaansa irtisanomisilla. Kaikki vuorot eivät olleet kannattavia. Muut vastasivat; hinnalla.
Nyt kaikki suurimmat toimijat ovat keskittäneet toimintansa ns. pitkänmatkan liikenteeseen. Keskittäminen näihin vuoroihin jatkuu, koska huomattiin, että ei "onni" ollutkaan mikään pitkän ajan konsepti. Keskitytään siihen, että saadaan tämä pitkällä aikavälillä kannattava liikennemuoto tuottavaksi.
Suurten taajamien ulkopuolella oleva liikenne kärsii.
Ely-keskukset joutuvat hyväksymään tuetuilla linjoilla entistä kovempia hintoja. Linjoja lakkaa. Työmatkaliikenne kärsii.
Edelleen, toivottavasti olen väärässä tässä tuetun julkisen liikenteen kehityksessä.
ELY-keskukset ovat voimattomia, jos rahaa tähän ei tule lisää. Varmaan sinällään siirtymävaihe, mutta!
Alueellisen ja paikallisen liikenteen tuki
Valtion vuoden 2016 talousarviossa on alueellisen ja paikallisen liikenteen ostoja, hintavelvoitteita ja kehittämistä varten varattu yhteensä 33,654 miljoonan euron määräraha. Määräraha sisältää bruttomallilla lipputulot ja talousarvio tarkentuu lipputuloarvioiden tarkentuessa. Liikennevirasto tekee päätöksen määrärahan jakamisesta tammikuun 2016 loppuun mennessä. Ely päättää 2017 tuet?
Suurten kaupunkien ulkopuoliset alueet; toivotaan; Pendelöinnillä eli sukkuloinnilla tarkoitetaan työssäkäyntiä oman asuinalueen ulkopuolella. Toivotaan ymmärrystä, myös ympärivuorokautisen joukkolikenteen osalta. Myös harvaan asutuilta aluieilta pitäisi päästä "maalikylille" päivittäin.
Kommentit (0)